Wednesday, September 29, 2010

DULU LAIN SEKARANG LAIN

Khamis 02.09.10 jam 0400 semasa bersahur dan nak mengambil ubat darah tinggi di rak ubat.Saya ternampak buku 555 warna pink terletak di rak ubat. Buku rekod BP (blood pressure Tok), sambil makan ubat saya membelek kandungan buku, alangkah terkejut tarikh temujanji tercatit pada hari ini jam 0800 di Pusat Kesihatan berdekatan rumah saya.Nasib baik cx buku kalau tidak jenuh kena bambu dengan doktor.Entah kenapa lak sepatutnya alarm hp berbunyi tapi kali ini tak bunyi, bila di cx rupanya saya tak set, nasib baik...
Jam 0725, saya dah terpacak dikelinik tersebut, beratur dan mengambil nombor.Ramai nya orang,saya dapat nombor 0057.Puasa-puasa pun ramai yang sakit,persoalan yang berlegar di fikiran saya.Bila saya tengok pesakit yang datang, kebanyakan mereka pesakit temujanji macam saya dan kebanyakannya kaum hawa dan berbangsa India dan Cina.Kenapa agaknya? Mereka yang banyak menggunakan kemudahan RM 1 dan mendapat rawatan.Mungkin murah dibanding klinik swasta.Kalau tenguk kereta yang parking kat luar menjalar kereta mewah yang saya pun terliur berangan sendiri mencongak-congak bajet.Persoalan itu biarlah para pengkaji yang buat rumusan.
Melihatkan begitu ramainya pesakit yang datang saya dah mencongak ini tentu sampai jam 1200 pun tak siap.Silap-silap kena sambung jam 0200 petang.Sebabnya saya pernah terkena pengalaman begini,di dua hospital berlainan.Dahlah perkhidmatan yang lembab,kita pulak kena tunggu sambil melihat muka-muka staf yang tak mesra alam.Mula-mula kita sakit lain,bertambah sakit lain pulak.
Tapi sekarang dah jauh berbeza, macam langit dan bumi.Mana pergi orang-orang tu? Dah pencen ke?Tapi apapun tak kisah, yang penting Kementerian Kesihatan dah berbeza.
Bila saya melangkah masuk kepusat kesihatan itu,di kaunter nombor,saya lihat stafnya tersenyum manis menegur pesakit.Tidak lagi menjeling memerhati pesakit atas bawah.Tidak lagi macam hendak tak hendak memanggil nama pesakit.Sekarang semua dah berubah.Staf-staf nya senyumannya manis,suara nya lembut.Sabar melayan pesakit walaupun sempat saya perhatikan ada satu insiden pesakit yang loyar buruk.Lain staf tu cakap lain pulak yang dibalasnya. Orang macam tu patut dirakam perangainya dan tunjuk balik padanya,kalau tak malu...sah..adik beradik kerrrrr...Itu memang pesakit taaarak sekolah punya....Dah elok staf yang baik, mereka pulak buat hal.Tapi...itu tak bolehlah kita jadikan alasan untuk kita tidak mengekali prestasi terbaik kita.Syabas kepada para staf kesihatan,senyuman dan layanan mesra anda,kalaupun tidak dapat menyembuh tapi cukup sekadar melega dan meringan penderitaan pesakit.....Sabar ye....Walaupun tak ada orang yang nak memuji atau berterima kasih atas tugas anda tapi...ingatlah Allah sentiasa memerhati dan menilai keikhlasan hambanya.
Syabas kepada pegawai atasan Kementerian Kesihatan, anda berjaya merubah imej staf dan mutu perkhidmatan di Pusat-pusat Kesihatan dan Hospital-hospital kerajaan.
Paling saya kagumi ialah sangkaan saya meleset kerana saya siap diperiksa doktor dan ambil ubat jam 0940.Cukup pantas walaupun saya memegang nombor 0057.
Biasalah saya, bacaan BP pada pagi itu menunjukkan bacaan 138/90 dan saya dibekalkan dengan sebeban ubat seperti dalam gambar.


Inilah ubat darah tinggi, ubat kolestrol dan ubat cair darah yang di bekalkan kepada saya.





















No comments: